Heup Artrose

Heup artrose fysio 4 den bosch
heup artrose fysiotherapie den bosch
slijtage heup fysio 4 den bosch
Wat is heup artrose?

De heup is een kogelgewricht. De kop van het bovenbeen is rond en beweegt in de kom van het bekken. Tussen de kop en de kom bevindt zich kraakbeen om ervoor te zorgen dat de botstukken wrijvingsloos kunnen bewegen. Indien dit kraakbeen dunner en zachter wordt, spreekt men van degeneratie of slijtage (ook wel artrose genoemd). Heup artrose is dus een andere term voor een ‘versleten’ heup. Artrose valt onder de reumatische ziekten. Andere reumatische ziekten zijn ontstekingsreuma en wekedelenreuma (fibromyalgie).

De oorzaak

Slijtage van de heup ontstaat vaak ten gevolge van eerdere blessures aan de heup, zoals een gebroken heup, of door een andere aandoening, zoals heupdysplasie. Door een (soms minimale) standsverandering na een gebroken heup kan er een piekbelasting op een deel van het kraakbeen ontstaan waardoor dit kraakbeen op die plek in kwaliteit achteruit gaat. Ook een instabiele heup door een spierdisbalans kan leiden tot verhoogde belasting op het gewricht met artrose als gevolg. Bovendien kunnen overgewicht, een beenlengteverschil en reumatoïde artritis ook heupslijtage veroorzaken.

Symptomen

De belangrijkste kenmerken van deze aandoening zijn pijn in de heupregio, in de bil en in de liesregio en het optreden van bewegingsbeperkingen van de heup. Door de afname van kraakbeen, vindt er meer frictie plaats tussen de botstukken. Als reactie hierop gaat het lichaam extra botstukjes aanmaken ter hoogte van de gewrichtsvlakken. Dit worden osteofyten genoemd. Dit kan op den duur leiden tot bewegingsbeperkingen van de heup. Daarnaast kan de heup warm aanvoelen en kan er lokaal een zwelling optreden. Ook ochtend- en startstijfheid is een bekend fenomeen bij slijtage.

De behandeling

Fysiotherapie helpt vaak goed bij artrose. Door middel van specifieke oefeningen kan het resterende kraakbeen van optimale kwaliteit gemaakt worden. Dit zijn lichte oefenvormen met veel herhalingen om zo de ‘smering’ van het gewricht te bevorderen. Daarnaast kan men specifieke oefeningen doen om de heupspieren te versterken. Ook zijn stabiliteitsoefeningen een belangrijk onderdeel van de oefentherapie. Vaak gaat slijtage gepaard met veel spierspanning en daarvoor kan massage therapie, dry needling therapie, medical taping en/of rekoefeningen helpen. Ook het mobiliseren van de heup kan de klachten verminderen.

Afspraak maken?

Neem dan contact op met onze praktijk door te bellen naar: 073 614 05 05 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.