Knie Artrose

slijtage knie fysio 4 den bosch
knie artrose fysio 4 den bosch
Wat is knie artrose?

Artrose van de knie is een voortschrijdende ziekte die leidt tot ontsteking en degeneratie van het kniegewricht en in de loop van de tijd erger wordt. Het tast het hele gewricht aan, inclusief bot, kraakbeen, gewrichtsband en spier. De progressie wordt beïnvloed door leeftijd, BMI (body mass index), botstructuur, genetica, kracht en mate van activiteit. Artrose van de knie kan zich ook als een secundaire aandoening ontwikkelen, volgend op traumatisch knieletsel. Afhankelijk van het stadium van de ziekte en of er sprake is van verwante blessures of aandoeningen, kan artrose van de knie gemanaged worden met fysiotherapie. In ernstiger of meer gevorderde gevallen kan een operatie nodig zijn.

Symptomen van artrose van de knie zijn onder andere:

• Erger wordende pijn tijdens of na activiteit, vooral bij lopen, traplopen of opstaan.
  • Pijn of stijfheid na langdurig zitten met gebogen of gestrekte knie
  • Een ploppend, krakend of knarsend gevoel als de knie wordt bewogen
  • Zwelling na activiteit
  • Gevoeligheid voor aanraking op het kniegewricht

De behandeling

Uw fysiotherapeut zal een persoonlijk behandelprogramma opstellen, gericht op de precieze aard van uw aandoening en op uw doelen.

Bewegingsbereik

Vaak kan afwijkende beweging van het kniegewricht leiden tot verdere ontwikkeling van artrose van de knie als sprake is geweest van toegenomen contact tussen en slijtage van de botten. Uw therapeut zal uw beweging vergelijken met de verwachte normale beweging en met de beweging van de knie op uw niet-aangedane been.

Spierkracht

Het sterk maken van de spieren rond uw knie is een essentieel onderdeel van uw revalidatieprogramma. Mensen met artrose van de knie die zich houden aan krachtprogramma’s laten zien dat ze minder pijn hebben en verhoogde kwaliteit van leven. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de gezondheid van een gewricht: de kwaliteit van het kraakbeen dat de botten bekleed, het weefsel in en rond de gewrichten en de verwante spieren. Door de slijtage van kraakbeen die met artrose van de knie wordt geassocieerd, is het van cruciaal belang om de spieren in de buurt van het gewricht sterk te houden, zodat het gewricht gezond blijft. Bijvoorbeeld, wanneer de spieren aan de voor- en achterkant van uw dij (quadriceps en hamstrings) het kniegewricht kruisen, helpen ze om de beweging van en de krachten op de botten onder controle te houden.

Het sterk maken van de heup- en kernspieren kan ook bijdragen aan het uitbalanceren van de kracht op het kniegewricht, vooral bij lopen of rennen. De “kern” heeft betrekking op de spieren in de buik, de onderrug en het bekken. Een sterke kern geeft meer stabiliteit in uw lichaam als u uw armen en benen beweegt. Uw fysiotherapeut zal deze verschillende spiergroepen beoordelen, de kracht in elk ledemaat vergelijken en specifieke oefeningen voorschrijven, gericht op uw zwakke plekken.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met onze praktijk door te bellen naar: 073 614 05 05 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.