Artrose

Een veelvoorkomende reumatische aandoening is artrose. Gelukkig is er gebleken dat oefentherapie effectief kan zijn bij artrose. Daarom worden vanaf 2018 de eerste 12 behandelingen bij heup en knie artrose vanuit de basisverzekering vergoed.

Wat is artrose?
Veel mensen denken bij artrose aan slijtage van de gewrichten, maar dit is niet helemaal juist. Het gewricht is niet versleten maar het kraakbeen is dunner en zachter geworden. De oppervlakte is niet meer zo glad, maar onregelmatig. Daardoor bewegen de gewrichten minder gemakkelijk.

Ontstaan van de klachten
Het is niet precies bekend hoe artrose ontstaat. Oorzaak van artrose kan zijn:

• Langdurige (over)belasting
  • Erfelijk
  • Overgewicht
  • Geslacht (vrouwen hebben vaker artrose dan mannen)
  • Andere ziekten van je gewrichten, zoals reuma, jicht en pseudojicht.

Symptomen
De belangrijkste symptomen van artrose zijn pijn en stijfheid in het gewricht. Dit treedt op als je in beweging komt na een tijd stil te hebben gezeten of gelegen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende ochtendstijfheid. Veel mensen hebben de neiging door deze pijn de gewrichten minder te gaan gebruiken wat op den duur ook weer beperkingen kan geven.

Artrose kan voorkomen in alle gewrichten maar komt vooral voor in:

• De heupen
  • De knieën
  • Onderaan de duim en aan de eindkootjes van de vingers
  • De rug, nek en schouder

Behandeling
Artrose is een aandoening die helaas niet overgaat (chronisch). Echter is het wel mogelijk de pijn te verminderen door middel van oefentherapie. De spieren rondom het gewricht kunnen getraind worden zodat het gewricht zelf minder belast wordt.

Oefentherapie
Als je artrose hebt is het belangrijk genoeg te bewegen en dit stapsgewijs op te bouwen. Dit kun je het best doen onder begeleiding van de fysiotherapeut. Hij/ zij kan je laten zien welke oefeningen je kunt doen zonder de gewrichten te belasten. Door regelmatig de oefeningen te blijven doen, kun je voorkomen of uitstellen dat de klachten terugkomen of verergeren.

Meer info
Helaas is artrose niet te genezen maar door de spieren rondom het gewricht te trainen kan de pijn minder worden of in sommige gevallen zelfs verdwijnen. Wilt u begeleid worden door een van onze fysiotherapeuten neem dan contact met ons op.