Slijmbeursontsteking

Heeft u een slijmbeursontsteking aan de heup of wilt u dat een fysiotherapeut uw klacht onderzoekt?
Slijmbeursontsteking of Bursitis van de heup

Een slijmbeursontsteking of bursitis is een ontsteking van een slijmbeurs of bursa. Dit is een met dikker vocht gevuld stootkussen dat voorkomt op plekken in het lijf waar pezen en botten een wringende of schurende werking op elkaar hebben. De bekendste liggen in de heup en de schouder, maar komen in de buurt van de meeste gewichten voor.

Wanneer je last hebt van een slijmbeurs in de heup of een “bursitis (sub)trochanterica” is dat door een ontsteking als gevolg van overbelasting, stoten of vallen.

Aan de flank van de heup is er een  beperkende pijn die stekend van aard kan zijn. Soms een kloppende bonzende ontstekingspijn. Door de ontsteking zijn de zenuwuiteinden extra makkelijk geprikkeld en geeft pijn. Mede door de zwelling kan dit extra vervelend zijn.

Vaak gaat dit gepaard met een  bewegingsbeperking, door de pijn en zwelling kun je vaak het been niet goed  en volledig bewegen. Als reactie op de pijn zien we ook vaak een toename van spierspanning en stijfheid.

In het lichamelijk onderzoek is er (meestal) zwelling waar te nemen aan de zijkant van het bovenbeen. Dit is kenmerkend voor een ontsteking. De slijmbeurs is dikker aan zijn randen en vult zich met vocht. Vergelijk dit met het stoten van je hoofd en de bult die hier ontstaat en dan ook extra pijnlijk is bij aanraken.

Daarnaast kan er lokaal roodheid en een gloeiende warmte optreden.

Wat zijn de specifieke symptomen van slijmbeursontsteking of bursitis van de heup?

Los van de algemene kenmerken hierboven zijn er een aantal specifieke klachten die we tegenkomen bij een slijmbeursontsteking van de heup. Onder andere:

• Liggen op de pijnlijke plek geeft veel druk op de geïrriteerde en ontstoken slijmbeurs.
  • Het liggen op de niet pijnlijke zijde laat het been vaak afhangen wat pijnlijk kan zijn.
  • Lopen geeft pijn die toeneemt bij langer lopen of hardlopen
  • Een ongelijke ondergrond geeft meer klachten, bijvoorbeeld een uitgesleten pad of schuine stoep.
  • Het staan en “hangen” op het pijnlijke been geeft klachten.
  • Een strakke broek geeft pijn.
  • Zitten met de benen over elkaar.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking of bursitis van de heup?

We onderscheiden verschillende wijze van ontstaan. Als gevolg van een ongeval of trauma of overbelasting zijn het meest relevant.

Bij een val, op de heup kan een slijmbeurs dusdanig “kneuzen” dat hierdoor een traumatische ontsteking ontstaat. Bij voldoende kracht en ernst kan dit gepaard gaan met een bloeding in de slijmbeurs.

Bij heftige acute overbelasting of langdurige meer chronische overbelasting kan de aanhoudende “wring en schuur” krachten zorgen voor een ontsteking.  Overmatig wandelen en hardlopen zijn hier voorbeelden van.

Daarnaast dragen “rand” voorwaarden bij aan het ontstaan en behoud van klachten, denk hierbij aan:

• Beenlengteverschil
  • Verkeerd of oud schoeisel
  • Aandoeningen aan de heup
  • Klachten aan de rug, knie of enkel
  • Plotse verandering of toename van belasting
  • Spierstijfheid

Deze factoren zijn voor iedereen anders en soms subtiel. Het is dus belangrijk om dit met uw therapeut goed te bespreken en in kaart te brengen

Onderzoek en behandeling

Samen met uw Fysiotherapeut brengen we uw probleem in kaart middels een vraag gesprek en een
lichamelijk onderzoek van de heup, en waarnodig ook de rug, knie en enkel. Aanvullend kunnen we
middels echografie(linken) onze diagnose nog duidelijker stellen.
In veel gevallen geneest een ontsteking vanzelf, echter is er na enkele weken nog altijd geen
vooruitgang, dan kan het nodig zijn dat we je helpen in het herstel al dan niet in combinatie met
huisartsen zorg.

Fysiotherapie kan je helpen met oa:

• Hands-on therapie
  • Mobilisaties
  • Manuele therapie
  • Massage
  • Dry Needling
  • Oefentherapie
  • Houdingstherapie
  • Advies over belasting en belastbaarheid
  • Shockwave therapie

Wilt u een afspraak maken voor een behandeling of wilt u graag meer informatie?
U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073-6140505 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.

slijmbeursontsteking heup
slijmbeurs heup