Slijmbeursontsteking

Heeft u een slijmbeursontsteking of wilt u dat een fysiotherapeut uw klacht onderzoekt?
slijmbeursontsteking fysio den bosch
Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking of bursitis is een ontsteking van een slijmbeurs of bursa. Dit is een met dikker vocht gevuld stootkussen dat voorkomt op plekken in het lijf waar pezen en botten een wringende of schurende werking op elkaar hebben. De bekendste liggen in de heup en de schouder, maar kunnen in de buurt van de meeste gewichten voorkomen.

Lees meer over:
Wat voel je bij een bursitis en wat zijn de symptomen van een Bursitis?

Afhankelijk van de locatie en de ernst kunnen de uitingsvormen van een bursitis verschillen. Vaak zien we bij een slijmbeursontsteking:

• Een beperkende pijn die stekend van aard kan zijn. Soms een kloppend bonzende ontstekingspijn. Door de ontsteking zijn de zenuwuiteinden extra makkelijk geprikkeld en dit geeft pijn. Mede door de zwelling kan dit extra vervelend zijn.

• Een bewegingsbeperking; door de pijn en zwelling kun je vaak een gewricht of ledemaat niet goed volledig bewegen. Als reactie op de pijn zien we dan ook regelmatig een toename van spierspanning en stijfheid

• Zwelling; kenmerkend voor een ontsteking is een zwelling. De slijmbeurs is dikker aan de randen en vult zich met vocht. Vergelijk dit met het stoten van je hoofd en de bult die hierdoor ontstaat. Dit is dan ook extra pijnlijk bij het aanraken.

• Warmte; door de verhoogde doorbloeding en activiteit van het lichaam is er vaak een gloeiende warmte voelbaar op de locatie van de ontsteking van de slijmbeurs en daar omheen. Dit kan dan ook  een lokaal rode verkleuring geven.

Daarnaast kan er een afgeleide pijn of uitstraling optreden in de regio die in relatie staat met de plek van de slijmbeurs.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking of bursitis?

We onderscheiden verschillende wijze van ontstaan. Als gevolg van een ongeval of trauma, overbelasting of bacterieel.

• Bij een val; bijvoorbeeld op de heup kan een slijmbeurs dusdanig “kneuzen” dat hierdoor een traumatische ontsteking ontstaat. Bij voldoende kracht en ernst kan dit gepaard gaan met een bloeding in de slijmbeurs.

• Bij heftige overbelasting of langdurige meer chronische overbelasting kan de aanhoudende “wring en schuur” krachten zorgen voor een ontsteking. Bijvoorbeeld ramen wassen (schouder bursitis), op de knieen zitten (knie bursitis), langdurig pc/schermwerk (elleboog bursitis).

• Meer subtiele als anatomische afwijkingen van gewrichten, disbalans in spierkracht, instabiliteit en beenlenge verschil (heupbursitis).

Hoe stellen we de diagnose?

Aan de hand van een vraaggesprek of anamnese brengen we u klacht in kaart. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek om door testen en meten erachter te komen wat de aard van de klachten is. In het geval van een slijmbeursontsteking kunnen we d.m.v. echografie de diagnose verbeteren en nog preciezer stellen.

Wat kunnen we er aan doen?

In veel gevallen geneest een ontsteking vanzelf, echter is er na enkele weken nog altijd geen vooruitgang, dan kan het nodig zijn dat we je helpen in het herstel al dan niet in combinatie met huisartsen zorg. Fysiotherapie kan je helpen met:

Wilt u een afspraak maken voor een behandeling of wilt u graag meer informatie?
U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073-6140505 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.

slijmbeurs ontsteking
slijmbeursontsteking schouder