Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

rugpijn_zwangerschap_fysio 4 den bosch
Zwangerschap_Fysio 4 Den Bosch
Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap en in het eerste jaar na de bevalling komt pijn in en rond het bekken, nek, schouder en rug veel voor. Dit komt vooral door de grote veranderingen in het lichaam en een sterk veranderde hormoonspiegel. Door lang te staan, zitten, lopen, bukken en tillen kunnen de klachten erger worden.

De meest voorkomende klachten tijdens een zwangerschap:

• Pijn in de nek en schouder
  • Pijn in de lage en boven rug
  • Pijn in het bekken
  • Zeurende pijn in de bil
  • Pijn of een vermoeidheid gevoel in de bovenbenen
  • Pijn rondom het stuitje

Heeft u specifieke klachten tijdens uw zwangerschap of na uw bevalling? Hierbij kunnen onze (manuele) fysiotherapeuten u helpen. Fysiotherapie kan de zwangerschapsklachten verminderen en bewegen weer comfortabel maken.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

De fysiotherapeut onderzoekt welke pijnklachten u precies heeft en hoe die uw dagelijks leven beïnvloeden. Er wordt gekeken naar uw houding en de manier waarop u beweegt.

Ook geeft de fysiotherapeut voorlichting over het ontstaan van bekken en lage rugpijn tijdens zwangerschap en hoe u dit bij een eventuele volgende zwangerschap kan voorkomen.

Klachten na de bevalling

Als de klachten na de bevalling niet verdwijnen, kan de fysiotherapeut u begeleiden in het verbeteren van spierkracht en functie van de bekkenspieren om activiteiten in het dagelijks leven en sporten geleidelijk op te bouwen.

Mama Fitness

Tevens hebben wij ook de mogelijkheid om deel te nemen aan Mama Fitness. Dit is een groepsles speciaal voor zwangere vrouwen en vrouwen die net bevallen zijn. Lees op de pagina van Mama Fitness hier meer over.

Fitness Mama_Fysio 4 Den Bosch
Mama Fitness_Fysio 4 Den Bosch
oefening Mama Fitness_Fysio 4 Den Bosch
Stress & Vertrouwen

Spanningsgerelateerde klachten

osteopathie fysio 4 den boschZwanger zijn en bevallen kunnen stressvolle gebeurtenissen voor je zijn. Voor jezelf en voor je kleintje is het belangrijk om te blijven vertrouwen dat je lichaam deze periode tot een goed einde kan brengen. Osteopaat Paula behandelt spanningsgerelateerde klachten. Deze stressklachten kunnen ontstaan door eerdere ervaringen, spanningen om je heen of met betrekking tot de zwangerschap, eerdere (kleine) trauma’s of angstklachten. Klik hier voor meer informatie over Osteopathie bij Fysio 4 Den Bosch.

Leren ontspannen

Wanneer je door een zwangerschap of na een bevalling ineens beperkter bent in bewegen is het vaak lastig te accepteren dat je hebt moeten inleveren.

Het is vaak onze mindset en doorzettingsvermogen waardoor we toch door blijven gaan. Bijvoorbeeld dezelfde afstand willen kunnen blijven wandelen en fietsen en dezelfde taken in huis willen kunnen blijven doen.

Mindfulness Lara Fysio 4 Den BoschMaar hoe ver kan je daar in nou gaan?

Onze fysiotherapeut Lara kan je middels Mindfulness en Pilates leren omgaan met deze beperkingen. De signalen leren begrijpen die je lijf je aangeeft en zo de communicatie met je lichaam herstellen zodat je precies weet wat het nodig heeft.

Denk aan:

• Mindful bewegen (bewegen om signalen te onderzoeken)
  • Milde Yoga/Pilates oefeningen
  • Leren inzetten van de juiste stabiliteits spieren (het maken van de fundering van een sterk lijf.)

Klik hier voor meer informatie over Lara de Nijs en wat zij voor je zou kunnen betekenen.

Wilt u een afspraak maken voor uw zwangerschapsklachten of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073-6140505 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.