Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

rugpijn_zwangerschap_fysio 4 den bosch
Zwangerschap_Fysio 4 Den Bosch
Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap en in het eerste jaar na de bevalling komt pijn in en rond het bekken, nek, schouder en rug veel voor. Dit komt vooral door de grote veranderingen in het lichaam en een sterk veranderde hormoonspiegel. Door lang te staan, zitten, lopen, bukken en tillen kunnen de klachten erger worden.

De meest voorkomende klachten tijdens een zwangerschap:

• Pijn in de nek en schouder
  • Pijn in de lage en boven rug
  • Pijn in het bekken
  • Zeurende pijn in de bil
  • Pijn of een vermoeidheid gevoel in de bovenbenen
  • Pijn rondom het stuitje
  • Zwangerschapsincontinentie

Heeft u specifieke klachten tijdens uw zwangerschap of na uw bevalling? Hierbij kunnen onze (manuele) fysiotherapeuten u helpen. Fysiotherapie kan de zwangerschapsklachten verminderen en bewegen weer comfortabel maken.

Wat kan Fysio 4 Den Bosch voor u betekenen?

Advies en begeleiding bij gezond bewegen: De fysiotherapeut kan advies geven over welke soorten lichaamsbeweging geschikt zijn tijdens de zwangerschap en hoe je veilig kunt blijven bewegen. Ze kunnen oefeningen aanbevelen die de kracht, flexibiliteit en stabiliteit van de spieren ondersteunen en tegelijkertijd letsel helpen voorkomen. Wie hebben hiervoor een groeples ontwikkeld, Mama Fitness. Deze groepsles is speciaal voor zwangere vrouwen en vrouwen die net bevallen zijn. Lees op de pagina van Mama Fitness hier meer over.

Houding en lichaamsbewustzijn: Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam en kan dit leiden tot een verandering in houding en druk op verschillende gewrichten. Een fysiotherapeut kan je bewust maken van je houding en je leren hoe je je lichaam op de juiste manier kunt belasten om ongemakken en pijn te verminderen.

Behandeling van klachten: Sommige zwangere vrouwen ervaren fysieke klachten, zoals rugpijn, bekkenpijn, heuppijn of andere musculoskeletale problemen. Een fysiotherapeut kan deze klachten onderzoeken en behandelen met behulp van technieken zoals manuele therapie, oefentherapie, massage en andere passende interventies.

Bekkenbodem training: Tijdens de zwangerschap en na de bevalling kunnen vrouwen problemen ervaren met de bekkenbodem, zoals incontinentie of bekkenpijn. Een fysiotherapeut kan hierbij helpen met gerichte oefeningen en advies om zo de bekkenbodem te versterken en incontintentie- of pijnklachten te verminderen.

Klachten na de bevalling
Als de klachten na de bevalling niet verdwijnen, kan de fysiotherapeut u begeleiden in het verbeteren van spierkracht en functie van de bekkenspieren om activiteiten in het dagelijks leven en sporten geleidelijk op te bouwen.

Consult Fysiotherapie & Diëtetiek
Ben je zwanger en heb je vragen over gezond bewegen en voeding tijdens de zwangerschap? Wij helpen jou graag met een advies consult. Zo ga je zo gezond mogelijk je zwangerschap door en proberen we klachten te voorkomen.

Wilt u een afspraak maken voor uw zwangerschapsklachten of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073-6140505 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.

Let op: Bij Fysio 4 Den Bosch is er geen geregistreerd bekkenfysiotherapeut aanwezig. Dit houdt in dat we geen ernstige bekkenbodemdisfuncties (o.a. verzakking) behandelen en geen inwendig onderzoek en behandeling zullen uitvoeren.

Fitness Mama_Fysio 4 Den Bosch
Mama Fitness_Fysio 4 Den Bosch