Wat is Diabetes?

Diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een chronische stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door onvoldoende of geen productie van insuline.

Normaal gesproken worden koolhydraten omgezet in glucose en via het bloed wordt de glucose vervoerd naar verschillende organen. Om toegang te krijgen tot de organen is insuline nodig. Bij mensen met diabetes maakt de alvleesklier geen of weinig insuline aan waardoor de bloedglucosewaarde (hoeveelheid suiker) in het bloed hoger wordt dan normaal. Op lange termijn kan diabetes dan leiden tot ernstige complicaties, zoals hart- en vaatziekten en beschadigingen aan de zenuwen, ogen en nieren.

Soorten Diabetes

Er zijn verschillende soorten diabetes die ieder een eigen behandeling hebben. De belangrijkste soorten zijn diabetes type 1 en diabetes type 2.

Bij type 1 is sprake van een tekort aan insuline, omdat het lichaam zelf (bijna) geen insuline meer kan aanmaken, bestaat de behandeling uit het injecteren van insuline.

Bij type 2 neemt de productie van insuline af en wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline. Een belangrijke factor bij het ontstaan van diabetes type 2 is overgewicht. De behandeling van type 2 is enerzijds een gezonde leefstijl: vaak afvallen en meer bewegen. Daarnaast krijgen type 2 patiënten vaak medicijnen (tabletten) voorgeschreven.

Waarom Fysiotherapie bij diabetes?

Beweging voor diabetespatiënten kan de insulinegevoeligheid verbeteren, maar ook het glucosetolerantie stijgt.

Fysiotherapeuten kunnen een patiënt hier in begeleiden. Samen zullen wij zorgvuldig de klachten bekijken en de gezondheid en het dagelijkse functioneren bespreken.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Afhankelijk van de doelstellingen kan een behandeling bestaan uit; conditietraining, krachtoefeningen en balans -en coördinatie oefeningen.

Tevens helpt het bewegen ook bij het verbeteren van uithoudingsvermogen, spierkracht, het balans gevoel en het algemene welbevinden.  Ook verbetert het de lichaamssamenstelling en het gewicht, en vermindert het de risico’s op hart- en vaatziekte en botontkalking.

Wilt u meer weten over onze aanpak of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op via het telefoonnummer: 073 614 05 05 of stuur een email naar info@fysio4denbosch.nl