Schouderklachten

De schouder is een relatief complex gewricht. Het design van het gewricht laat toe om onze arm in alle richtingen te bewegen. Door de zeer uitgesproken beweeglijkheid van het gewricht is er evenwel een grote mate van instabiliteit.

Zolang alle componenten normaal functioneren kan de schouder perfect bewegen in alle richtingen, zonder pijn. Indien een onderdeel van de schouder niet optimaal functioneert, wordt het gewricht zeer kwetsbaar voor allerhande letsels en kunnen er diverse problemen optreden die het normale functioneren plots veel moeilijker maken.

Er ontstaan pijnklachten en bewegingsbeperkingen die u kunnen beperken tijdens uw dagelijkse bezigheden en activiteiten.

Aandoeningen van de schouder:

• AC gewricht aandoeningen
  • Rotator Cuff aandoeningen
  • Impigmentklachten
  • SLAP-laesie
  • Schouderluxatie
  • Schouderprothese
  • Instabiliteitklachten
  • Frozen Shoulder
  • GIRD bij werpsporters (basebal, tennis, volleybal)

Onderzoek

Klachten die in het schoudergebied voorkomen zijn bewegingsbeperkingen, pijn, krachtsverlies en uitstralende pijn in arm en hand. De schouder bestaat uit meerdere gewrichten:

• Het gewricht tussen het schouderblad en de bovenarm
  • Het gewricht tussen het schouderblad en het sleutelbeen
  • Het gewricht tussen sleutelbeen en het borstbeen
  • Het glijvlak tussen het schouderblad en de borstkas

Als één van deze gewrichten niet goed functioneert, geeft dit klachten in de schouder en vaak ook in de arm. Er zijn veel structuren in de schouder die klachten kunnen geven. Denk hierbij aan spieren, gewrichten, slijmbeurzen etc.

schouderklachten fysio4denbosch

De behandeling van schouderklachten

Uw behandelend fysiotherapeut start met een vraaggesprek. Daarna zal hij/zij een onderzoek van de schouder doen. Hieruit volgt een diagnose. Vervolgens zal er een behandelplan voor u worden opgesteld.

De fysiotherapeut zal uitleg en instructie geven over wat u zelf kan doen om de klachten te verminderen. De behandeling wordt benaderd vanuit meerdere invalshoeken.

De behandeling kan bestaan uit:

• Mobiliseren/manipuleren van gewrichten
  • Rekken van spieren
  • Triggerpoint behandeling
  • Oefentherapie
  • Advies m.b.t. werk en sport