Fascie therapie

fascie om spierFascie, wat is dat?

Fascie is een bijzonder bindweefsel dat als een soort van spinnenweb rond spieren, botten en gewrichten ligt. Fascie geeft ondersteuning en bescherming aan deze lichaamsdelen en het geeft structuur aan het lichaam.

Lang geleden werd er weinig aandacht geschonken aan dit weefsel omdat alle spieren los van elkaar met hun eigen functie gezien werden als de bewegers van ons lijf. Ze werden voor onderzoek ‘los’ gehaald van de rest aan de hand van hun vezelverloop om ze zo te kunnen bestuderen.

fascieDe functie van fascie

Inmiddels weten we dat functioneel gezien in beweging spieren niet afzonderlijk van elkaar bewegen maar we het eigenlijk beter kunnen zien als 1 functioneel geheel gewikkeld in Fascie. 1 grote spier met 600 zakjes in plaats van 600 losse spieren zoals fascie expert Thomas Myers aangeeft.

Effecten

Deze fascie blijkt nu ook nog eens sterker te reageren op het neurologische stelsel door zijn vele sensoren dan spieren zelf. Wat de fascie de 2 na dominantste structuur maakt van ons lichaam op het zenuwstelsel na.

Dit betekend dat met het losmaken en sturing in de juiste positie direct hele ketens kunnen verlichten en/of de stabiliteit kunnen optimaliseren.

Toepassing

Onze algemeen fysiotherapeut Lara de Nijs die al enige ervaring had opgebouwd uit verschillende cursussen op andere vlakken met bijvoorbeeld manueel therapeutische technieken, dry needling en pilates heeft in November haar tweede cursus afgerond op het gebied van m.n. fascie technieken en deels neurologische technieken.

Deze combinatie zorgt voor zeer effectieve resultaten welke met name voor chronische pijn patiënten (langer dan 6 weken) een enorme uitkomst kan bieden. Zelfs en zeker voor mensen die eerdere operaties hebben ondergaan.

Chronische pijn patiënt

Ondertussen blijven we vol nieuwe positieve energie bezig een programma te ontwikkelen voor de chronische pijn patiënt waarin we alle belangrijkste componenten aanpakken welke er samen voor zorgen dat jouw emmer vol en over loopt en jou pijnklachten veroorzaakt.

Meer info

Wilt u meer weten over fascie therapie dan kunt u contact opnemen met onze praktijk en vragen naar Lara de Nijs.