Oncologische fysiotherapie

oefenen oncologie den bosch
oefen oncologie fysio 4 den bosch
Wat is oncologie?

Jaarlijks worden veel mensen getroffen door kanker. Oncologie houdt zich bezig met de medische kennis en behandeling van kanker. Bekende en veel voorkomende klachten tijdens of na kanker kunnen zijn:

• Conditieverlies
  • Verzwakte spieren
  • Pijn
  • Spanning
  • Vermoeidheid
  • Lymfeoedeem
  • Angstklachten
  • Concentratie en geheugen klachten
  • Neuropathie

De ziekte zelf of de behandeling van kanker veroorzaken vaak veel klachten bij patiënten. U kunt hierbij denken aan problemen bij het bewegen, pijn/gevoeligheid in littekenweefsel, oedeem en pijn.

De behandeling van kanker kent de volgende vier fasen:

• Behandelfase: Hierin wordt de diagnose gesteld en vindt de operatie, bestraling en/of chemotherapie behandeling plaats.
  • Herstelfase: Medisch behandeling is achter de rug en de patiënt kan zich gaan richten op het herstel.
  • Palliatieve fase: De ziekte blijkt helaas niet meer te genezen en de behandelingen richten zich op het zoveel mogelijk behouden van de levenskwaliteit.
  • Terminale fase: Het levenseinde nadert. Behandelingen zijn erop gericht zoveel mogelijk comfort aan de patiënt.

In elke fase kan fysiotherapie begeleiding en ondersteuning bieden. Bij iedere fase wordt het behandelplan aangepast. Daarnaast kijkt de fysiotherapeut ook naar uw persoonlijk situatie. De behandeling is erop gericht om uw klachten te verminderen en uw kwaliteit van leven te verbeteren. Dit betekent dat uw vermoeidheid afneemt, uw lichaam in betere conditie komt en u minder pijn en/of stijfheid ervaart.

Het behandelplan start met een intake onderzoek, waarbij de therapeut u vragen stelt over uw situatie en vraagt enkele vragenlijsten in te vullen. Ook zal de therapeut een lichamelijk onderzoek bij u uitvoeren, om de beperkingen van uw klachten te onderzoeken. Vervolgens zal de therapeut in samenspraak met u een behandelplan opstellen, waarin onder andere oefentherapeut, ontspanningsoefeningen en massage aan bod kunnen komen.

Wilt u een afspraak maken voor een behandeling of wilt u graag meer informatie? U kunt contact opnemen met de praktijk via telefoonnummer 073-6140505 of mail naar info@fysio4denbosch.nl.